Feldtest

PV Modules

Ein reeler Vergleich zwischen Mono-, Poly, PERC- und Dual-PV-Modulen.

Realtime data
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Installation date: 09-03-2020
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Bestrahlungsstärke
Rumänien
44°17'59.9"N
26°11'29.7"E

Mono

2500Wp --
Total solar yield: --

Split-cell

2500Wp --
Total solar yield: --

Poly

2500Wp --
Total solar yield: --

PERC

2500Wp --
Total solar yield: --

* Dies ist einFeldtest und die Ergebnisse sind spezifisch für diese Installation an diesem Standort,Recherchieren Sie, welche die beste Lösung für Ihre Situation ist, da die Ergebnisse je nach Umwelteinflüssen unterschiedlich ausfallen können.

Segelyacht

Genießen Sie den Klang der Stille

Die Kraft des Windes zu nutzen, macht das Segeln zu einem unvergesslichen Erlebnis. Alles, was Sie hören möchten, ist das Geräusch des wehenden Windes und der brechenden Wellen. Aber wie kann man die Bordelektronik bei ausgeschaltetem Motor und Generator am besten versorgen? Victron kombiniert Energiespeicherung und solare Erzeugung, um Ihnen die benötigte Energie zu liefern. In absoluter Stille.

Wie viel Energie benötigen Sie für Ihre Reise?

Egal, ob Sie übers Wochenende wegsegeln oder eine Weltreise planen, es besteht eine große Wahrscheinlichkeit, dass die gleiche Victron Lösung beides unterstützen könnte. Es ist der Grad an Komfort, der Ihre optimale Lösung an Bord wirklich bestimmt. Mit Victron können Sie so gut wie alle Pläne antreiben, aber als Beispiel haben wir unten 'normale' und ‘höhere' Leistungsprofile für die 'durchschnittliche' Segelyacht dargestellt.

Lassen Sie uns einen Blick auf Ihren Optimalen Energieplan werfen.

Verbrauch

Wie viel brauchen Sie?

Eine moderne Segelyacht ist vollgepackt mit einer Menge elektrischer Ausrüstung. Die meisten Dinge, mit denen das Boot betrieben wird, benutzen normalerweise Gleichstrom, größere (Haushalts-)Geräte benötigen Wechselstrom. Wenn es um die Abschätzung des Stromverbrauchs geht, addieren viele nur die Watt. Zeit ist ebenso wichtig. Eine Mikrowelle verbraucht vielleicht 1000 Watt, aber nur für 2 Minuten. Ein Kühlschrank verbraucht vielleicht nur 50 Watt, ist aber 24 Stunden am Tag eingeschaltet.

Zur Inspiration haben wir 2 Systembeispiele basierend auf 'normaler' und 'höherer' Anwendung skizziert.

1,2 - 2,4 kWh / Tag

'Normaler' und ‘höherer' Energieverbrauch.Mehr erfahren

Mehr erfahren

Beispiel 1:

The microwave uses 1000W an hour but is only on for 2 minutes a day.
1000W / 60 x 2 = 0.03 kWh / 2 minutes

Beispiel 2:

Der Kühlschrank verbraucht 50W pro Stunde, ist aber den ganzen Tag eingeschaltet (eigentlich Kühlung ½ des Tages).
50W x 24Std/2 = 0,6 kWh / Tag

Speicherung & Umwandlung

Wie viel Energie soll gespeichert werden?

Die Speicherung von Energie ermöglicht es Ihnen, auf See von Landstrom zu leben oder die tagsüber geerntete Sonnenenergie über Nacht zu benutzen. Der Wechselrichter wandelt die gespeicherte Leistung auf 230V um. Segelyachten haben typischerweise lange Intervalle zwischen den Ladevorgängen, daher sollte Ihre Hausbatterie eine großzügige Kapazität haben. Als Faustregel rechnen wir mit 48 Std. an Bord ohne Landstrom Land/Motor/Generator/Solarstrom. Multiplizieren Sie den täglichen Stromverbrauch x Tage für noch größere Unabhängigkeit.

x 2

Die Speicherkapazität einer Lithiumbatterie sollte das Zweifache des täglichen Stromverbrauchs betragen.

x 4

Due to its ±50% smaller discharge capacity, the storage capacity of a lead-acid battery should be four times the daily power consumption.

Umwandlung

Der Wechselrichter sollte so dimensioniert sein, dass er die durchschnittliche Last kontinuierlich bewältigt und dem zu erwartenden Spitzenstrom entspricht, den unsere Wechselrichter sehr gut bewältigen (im Durchschnitt 2 x ihren Dauerstrom).

Erzeugung

Woher kommt die Energie?

Alle Energie muss geschaffen werden, bevor man sie nutzen kann. Victron lässt Sie eine Reihe von Optionen kombinieren. Erstens, es gibt Landstrom im Yachthafen. Es mag auf ein paar Amps beschränkt sein, aber es ist Plug and Play. Während des Segelns können Sie eine (zusätzliche) Lichtmaschine auf dem Bootsmotor verwenden. Überdurchschnittlich große Yachten verwenden Generatoren siehe unser anderes Beispiel. Allerdings verdirbt der Lärm den Spaß am Segeln. Schließlich können Sie Sonnenkollektoren verwenden, um kostenlos Energie zu erhalten.

Quellen der Energie

Wechselrichter/Ladegerät
20A - 30A
Wechselstromgenerator
70A - 90A
Solar
160W - 200W

Energieprofil

Normal und höherer Energieprofile in kWh, basierend auf dem täglichen Energieverbrauch, der mit der Erzeugung im Gleichgewicht sein sollte.

Akkus in Ah, verdoppeln die Kapazität mittels Blei-Säure Batterien.

Es hat den Anschein, dass Ihr Browser nicht die neuesten Technologien unterstützt, um diesen Abschnitt richtig anzuzeigen, ziehen Sie die Verwendung eines modernen Browsers in Betracht.

Das komplette System

Ein genauerer Blick

Wie übersetzt sich das Energieprofil in ein System? Hier ist unsere Empfehlung für eine durchschnittliche Segelyacht.

Hausbatterie:

AC devices

You’ll want to bring small devices on board for your trip. Or use household appliances like a microwave. These usually run of an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Television
  • Refrigerator
  • Microwave

Being able to plug-in these device saves you the trouble of finding a DC version.

Boat engines

Sailing yachts have one or two diesel engines (Catamarans) to get from harbour to horizon. The engines come with alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On bigger yachts you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx Ion BMS.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat Electronics

A sailing yacht is home to several electronic devices. These are all connected to the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • Navtex
  • Auto pilot
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pumps
  • Windlass
  • Bow thruster
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player

Cerbo GX

The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.

The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.

Galvanic Isolator

A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.

It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.

The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.

GX GSM Dongle

The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter/Charger

The inverter/charger is the heart of the system. In the marina, it charges the batteries from shore power. While sailing it inverts the energy from the boat’s battery into AC power for household devices. The switch from charging to inverting and from inverting to charging is seamless.

  • Victron inverter/chargers come with a handful of outstanding features:
  • PowerControl: automatically manage battery charging to prevent an overload of the generator or shore power.
  • PowerAssist: uses the battery as a buffer to assist the shore power during peak power demand.
  • Perfect power: even sensitive devices run flawlessly on the pure sine wave power.
  • High peak-power: use motorised equipment without overheating.
  • Low self consumption.

For this power profile we would recommend:

We would recommend our Multiplus-II inverter/charger. If you have a generator on board you’ll need a Quattro inverter/charger, which has an extra input (shore power and generator).

We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a modern sailing yacht. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead.

Shore Power

In the marina, the boat will be connected to shore power. Shore power recharges the batteries. It can also be used for maintenance and to run large AC loads.

Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse.

Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.

Solar charger

A solar charger- also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.

In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.

The rating of the solar charger is defined by the size of the solar panel. For solar panels of less than 150W or less, choose a 75/10 charger. If your solar panel produces between 150 and 220W, pick a 75/15 instead.

See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT charger

Solar panel

More and more sailing yachts area equipped with solar panels. After all, they extend the autonomy range without the noise of a diesel engine and… for free. Victron offers a wide range of small, highly efficient, solar panels that are just perfect for boats.

See our Solar Calculator to size the solar panels

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the important starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power.

VE.Direct Bluetooth Smart dongle

The Bluetooth dongle enables you to use the VictronConnect app with VE.Direct enabled devices (without Bluetooth built-in). With the app you can have real-time insight and full control, and you can access all VE.Direct enabled devices such as the smaller VE.Direct inverters, the BMV 70x series battery monitors or MPPT solar controllers.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
System-Beispiele

Der Stromverbrauch variiert von Yacht zu Yacht und von Eigentümer zu Eigentümer, auch auf Segelyachten. Hier sind zwei Beispiele - mit einem normalen und einem höheren täglichen Energieverbrauch - wie ein Optimaler Energieplan für eine Segelyacht aussehen könnte. Bitte beachten Sie, dass bei der Konzeption und Installation Ihrer optimalen Lösung noch viele weitere Faktoren eine Rolle spielen: Ihr Victron Professional hilft Ihnen dabei gerne.

Um diese detaillierte Tabelle und den gesamten Abschnitt richtig zu sehen, sollten Sie die Verwendung eines modernen Browsers in Betracht ziehen.

Normal
Höherer
Segelboot bis zu 26-40 ft, mit 1-4 Seglern an Bord
Gleiches oder etwas größeres Boot, aber intensiver genutzt: länger weg von zu Hause, mehr Komfort oder Personen an Bord
Verbrauch
Täglicher Energieverbrauch
1,2 kWh
2,4kWh
Spitzenleistung
900 W
2800 W
Speicherung & Umwandlung
Victron Multiplus
12/500
12/1600
Oder Quattro, wenn es einen Generator gibt
BatteryProtect
100A
ersetzt durch 12/200 BMS im Falle einer 12,8V Lithium-Batterie
100A
oder VE.Bus BMS im Falle von Lithium-dichter Lichtmaschine
Hausbatterie
220Ah 12V Superzyklus AGM oder 100Ah - 150Ah 12,8V Lithium
2 x 220Ah 12V Superzyklus AGM
oder 200Ah 12,8V Lithium (und 12/200 BMS)
BatteryCombiner
Cyrix 120A (lichtmaschinenabhängig)
Oder 12/200 BMS* im Falle von Lithium 12,8V
Cyrix 120A (lichtmaschinenabhängig)
Oder 12/200 BMS* im Falle von Lithium 12,8V oder Lithium alternativ: Argofet-Batterie-Isolator zur Cyrix-Li-Ladung 120A gesteuert durch VE.Bus BMS
Erzeugung
Wechselstromgenerator
70A - 90A
70A - 90A
Landanschlussleistung 230V
16A
16A
Galvanischer Trenner
16A (Nichtmetall-Boote)
Oder Isolationstransformator 3600VA (Metall/Alu-Boote)
16A (Nichtmetall-Boote)
Oder Isolationstransformator 3600VA (Metall/Alu-Boote)
Aufladen
Über Multiplus
Über Multiplus
Solar
± 160W
± 160W
(Idealerweise mehr, falls möglich)
Solarladegerät
(Smart) MPPT 75/15
Entsprechend der kombinierten Schalttafelspannung einstellen
Systemüberwachung
Batterie-Wächter
BMV-712 Smart
BMV-712 Smart
Erweiterungen
Verfügbare Erweiterungen
Cerbo GX und GX Touch 50
Cerbo GX und GX Touch 50
GX GSM-Modul
GX GSM-Modul
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